Mateřská škola Číčenice
Drobečková navigace

Úvod > O nás

O nás

Jednotřídní mateřská škola Číčenice

  • Zřizovatel: Obecní úřad Číčenice
  • Právní forma: příspěvková organizace
  • Jméno ředitelky: Bc. Petra Procházková
  • Pedagogický tým: Bc. Petra Procházková, učitelka Věra Vítovcová
  • Provozní zaměstnanci: vedoucí ŠJ: Věra Vítovcová, kuchařka: Jana Kolářová, úklid: Věra Vítovcová
  • Telefon: +420 383 381 108
  • E-mailms.cicenice@seznam.cz

Mateřská škola Číčenice

Zaměření MŠ

  • Seznamování s přírodou v jednotlivých ročních dobách a vytvořit podmínky na zahradě MŠ a interiéru školy
  • Aplikaci estetických disciplín do denních činností za účelem zachování optimální duševní hygieny a tělesného zdraví dětí
  • Chceme být školou, která vyvolává u všech dětí, zaměstnanců a rodičů sounáležitost na příslušnost k ní
  • Naše žlutá školka je místem:
    • kam děti chodí rády, s důvěrou a beze strachu,
    • kde maximálně probouzíme, rozvíjíme tvořivý potenciál dětí,
    • kde děti vedeme ke vzájemné úctě, důvěře, uznání, snášenlivosti, otevřenosti v komunikaci, k empatii a vzájemné spolupráci,
    • kde dbáme na jejich správnou životosprávu, výživu, režim dne i pohybovou aktivitu,
    • kde je vzdělávací nabídka přiměřená osobnosti a věku dítěte, děti vedeme k získání potřebných kompetencí a jejich způsob i obsah je zpracováván podle očekávání dětí i rodičů,
    • kde se nezaměřuje pouze na přípravu ke vzdělávání dětí, ale i k neustálému zvyšování vzdělávání svých zaměstnanců pro neustálé zvyšování kvality pedagogické i nepedagogické práce,
    • příjemným, dobře vybaveným a estetickým, kde se budou všichni zúčastnění cítit dobře a svobodně (v mezích daných pravidel, která chápou a respektují),
    • kde vzdělávání probíhá ekonomickým a efektivním způsobem,
    • které využívá všech možností zapojení rodičů do života školy.

Mateřská škola je umístěna na konci obce v budově bývalé základní školy. Od roku 1990 probíhají práce pro zlepšení technického stavu této jednopatrové budovy: oprava fasády budovy, oprava obkladů a dlažby, vymalování, rekonstrukce kuchyně, plynového vytápění, výměna oken, oprava střechy a půdních prostor, dovybavení školní zahrady a tříd.

Interiér mateřské školy

Chodby i třídy jsou neustále zdobeny pracemi dětí. Jedna z tříd – v honím poschodí je vybavena stolečky velikostně přizpůsobenými výšce dětí, hračkami, kostkami a v přízemí je třída připravena k přirozenému pohybu dětí a ke cvičení a pohybovým hrám. Ihned za vchodem děti vstupují do šatny. Rovněž v přízemí je umístěna kuchyň, jídelna a WC. Pro aktivní pohyb dětem slouží kolotoč, skluzavka a velmi oblíbené houpačky a pískoviště.

V naší škole děti do žádného jídla nenutíme. Každodenně je jim podáváno ovoce či zelenina. Po celý den je zajištěn pitný režim. Děti jsou vedeny podle svých schopností samy se obsloužit s přihlédnutím k věku. V průběhu celého dne mají děti k dispozici dostatečné množství tekutin: vodu se sirupem nebo čaj. Děti vedeme k samostatnosti i při stolování. Polévku dětem paní kuchařka nalévá, pro druhé jídlo si děti chodí a samy si určují velikost porce. Použité nádobí děti samostatně odnášejí na odkládací okénko. Do jídla děti nenutíme, snažíme se je motivovat, aby alespoň ochutnaly a naučily se správnému stolování.

Jídelna mateřské školy

Zajišťujeme pravidelný denní rytmus a řád, který lze v případě potřeby upravit dle aktuální situace a potřeb dětí. Dbáme na dostatečně dlouhý pobyt dětí venku. Při příznivém počasí jsou děti denně venku v dopoledních i odpoledních hodinách. Důvod neuskutečnění vycházek: silný déšť a vítr, velmi nízké teploty pod mínus 10 stupňů.

V denním režimu je umožňován rodičům pozdější příchod dětí do MŠ i jejich včasné vyzvedávání – zcela v souladu s potřebami rodiny a v zájmu dětí. Vedeme děti k poznání, že zdraví je důležitá, ničím nenahraditelná hodnota, kterou si musí každý chránit. Snažíme se děti vychovávat ke zdravému životnímu stylu. Je dbáno na dodržování optimálních intervalů mezi jednotlivými jídly.

Dlouhodobé úkoly naší mateřské školy

  1. Vytvořit pro děti prostředí plné důvěry, pocitu bezpečí, jistoty, vzájemného respektu a empatie a velkou pozornost věnovat vztahům ve skupině a zajišťovat pohodu těchto vztahů. Prevence sociopatologických jevů – šikana, násilí, rasová nesnášenlivost.
  2. Všemi dostupnými prostředky podporovat tělesný rozvoj a zdraví dětí, rozvíjet jejich pohybové a manipulační dovednosti, vést děti ke zdravým životním návykům a postojům (správná životospráva, výživa, režim dne). Pro pobyt dětí venku využívat nejen zahrady, ale i lesa, pole, louky a fotbalového hřiště.
  3. Rozvíjet řečové schopnosti a jazykové dovednosti dětí – receptivní (vnímání, porozumění, poslech) i produktivní (výslovnost, vytváření pojmů, mluvní projev, vyjadřování). Podporovat komunikaci dětí.
  4. Motivovat děti k aktivnímu poznávání, povzbuzování jejich chuti poznávat něco nového a objevovat neznámé, porozumět věcem jevům kolem sebe. Vzdělávací nabídka musí být přiměřená osobnosti a věku dětí a vést k získání potřebných kompetencí. V největší možné míře individualizovat vzdělávání.
  5. Rozvíjet pocit sounáležitosti dětí s živou i neživou přírodou, lidmi, společností, planetou. Učit děti vnímat, že svět má svůj řád, že je rozmanitý a pozoruhodný a to jak svět přírody (rostliny, živočichové, krajina, podnebí), tak i svět lidí (tělesné, zdravotní, rasové, etnické, jazykové, národnostní a jiné rozdílnosti).
  6. Vytvořit základy estetického vztahu ke světu, k životu, ke kultuře a umění. Probouzet, rozvíjet a uplatňovat jejich tvořivý potenciál.

 

Výchovně vzdělávací práce naší mateřské školy

Charakteristika vzdělávacího programu

Klademe důraz na všeobecný rozvoj dítěte s respektováním jeho individuality. Filosofií naší mateřské školy je položit základy celoživotního vzdělávání všem dětem podle jejich možností, zájmů, potřeb. Rozvíjet samostatné a zdravě sebevědomé děti cestou přirozené výchovy, přičemž východiskem je vlastní prožitá zkušenost, smyslové vnímání, tvořivá inspirace a uspokojení (z úspěchu, z překonání překážek.)

Jenom spokojené dítě, které si je jisté samo sebou i svým okolím, se bude dobře rozvíjet a všemu novému se snáze učit! Akceptujeme vztahy ve skupině, snažíme se vytvořit prostředí plné důvěry, pocitu bezpečí, jistoty, vzájemného respektu a empatie. Prostředí, ve kterém se budou všichni zúčastnění (děti, zaměstnanci, rodiče) cítit dobře. Učíme se uplatňovat své individuální potřeby, přání, práva s ohledem na druhého, uzavírat kompromisy, řešit konflikt dohodou, - respektovat kolektivní soužití, ale zároveň si uvědomovat svoji svébytnost a jedinečnost.  

Školní vzdělávací program je zpracován v souladu s Rámcovým vzdělávacím programem pro předškolní vzdělávání

  • Výchovně vzdělávací práce je plánována na základě podmínek a analýzy prací školy za uplynulý školní rok, s ohledem na dlouhodobou koncepci školy, na specifické cíle a úkoly jednotlivých výchovně vzdělávacích oblastí (při respektování úkolů RVP - jejich rozpracování je v samotné části tohoto ŠVP)
    • Oblast tělesného rozvoje dětí
    • Oblast psychická
    • Oblast vztahů mezi vrstevníky, vztahů k dospělým a seniorům
    • Oblast socializačních a společenských kontaktů
    • Oblast vztahů ke světu
  • Vedle cílů z výše uvedených oblastí se úzce v průběhu dne zabýváme:
    • Hygienou, péčí o zdravý životní styl, o bezpečnost vlastní a druhých dětí.
    • Vedením k samostatnosti v sebeobsluze.
    • Výchovou vztahů k etnickým skupinám, handicapovaným či jinak se odlišujícím lidem.
  • Časový plán výchovně vzdělávací práce vyjádřený tématy pro jednotlivé projekty
    • Hlavní osa zvolených témat vychází z názvu ŠVP "Putování světem k číčenickým dětem." 
    • Zvolená témata jsou prvním impulsem pro zpracování vlastního třídního vzdělávacího programu (tématům a podtématům se věnuje třídní plán pedagogické činnosti).
    • Denní režim je dostatečně pružný, umožňuje reagovat na potřeby dětí.
    • Čas volných aktivit dětí a činností řízených učitelkou je vyvážený. Pravidelnost časových úseků se týká pouze stravování dětí.
    • Naše mateřská škola je jednotřídní s celodenním provozem od 6.00 – 16.00 hodin denně.
    • Věkové složení třídy je zpravidla od 3 – do 7 let. Do MŠ mohou děti přivádět a opět vyzvedávat rodiče dětí (zákonný zástupce) nebo rodičem schválení a v písemném "Prohlášení o vyzvednutí dítěte" uvedené osoby.

Vzdělávací obsah

  • Cíl školního vzdělávacího programu:
    • Rozvíjet samostatnost, sebedůvěru, sebevědomí a sebeocenění dětí cestou přirozené výchovy, respektováním jejich potřeb, zájmů a možností a tím položit základy pro celoživotní vzdělávání.
    • Využíváním spontánních činností, her a estetických disciplín v průběhu celého dne docílit optimální duševní hygieny a tělesného zdraví u svěřených dětí.
    • Mateřská škola kromě komplexní výchovy a vzdělávání dětí zaměřuje svou pozornost na rozvíjení vztahu k přírodě, estetických disciplín, jejich využívání pro naladění pozitivního duševního rozpoložení dětí.
    • Značnou pozornost věnujeme vedení dětí ke zdravému životnímu stylu a upevňování tělesného zdraví dětí.
    • Podporujeme rozvoj vztahů mezi vrstevníky, mezi dětmi a dospělými a velkou pozornost věnujeme upevňování vztahů k seniorům a malým dětem.
  • Režim dne v MŠ je rámcový a natolik flexibilní, že učitelkám umožní organizaci činností s dětmi přizpůsobit momentálním potřebám a přání dětí. Dbáme především na to, aby dětem nebyla narušována doba jídla a doba odpočinku.
  • Čeho chceme u dětí postupně dosáhnout (tzv. položit základy) s ohledem na věk:
    • Aby uměly přijímat změnu a uměly se s ní vyrovnat.
    • Aby uměly kriticky myslet a umět si vybrat.
    • Aby se naučily rozpoznávat problémy a chtěly je řešit.
    • Aby uměly tvořivě myslet, pracovat, využívaly své představivosti.
    • Aby uměly přijímat odpovědnost za své rozhodnutí.
    • Aby uměly vzájemně spolupracovat, být tolerantní k druhým.
    • Ve třídách a na zahradě umožňujeme dětem netradiční pohybové aktivity s využitím bezpečného nářadí, náčiní k volnému použití dětem, nabídkou nových pohybových her a činností.
    • Učíme děti rozlišovat, co zdraví prospívá a co škodí (racionalita ve výživě potřeba aktivního pohybu, vysvětlování potřeby zdravého životního prostředí, životní pohody a naopak upozorňování na škodlivé vlivy, látky, nezdravé návyky, úrazy, setkání s neznámými lidmi a s nebezpečími pro jejich osobu).
    • V naší práci převažuje pozitivní hodnocení a pochvala jako prostředek podpory samostatnosti a sebedůvěry u dětí.
  • Název našeho školního vzdělávacího plánu zní: "Putování světem k Číčenickým dětem".
    Program sleduje všestranný rozvoj osobnosti dítěte, který je uskutečňován v pěti vzdělávacích oblastech:
    • Dítě a jeho svět
    • Dítě a jeho psychika
    • Dítě a ten druhý
    • Dítě a společnost
    • Dítě a svět
  • K činnostem se jako učitelky se stavíme kreativně a flexibilně, děti dobře známe, protože děti od vstupu do zařízení setrvávají v dětském kolektivu 2 - 3 roky, proto máme možnost jejich vzdělávání učinit opravdu plnohodnotným. Proto také neplánujeme s velkým časovým předstihem, ale tak, aby se tématické okruhy stále obohacovaly, byly aktuální a splňovaly tak potřeby dětí s ohledem na jejich věk. Třídní vzdělávací program je proto každý školní rok obnovován, aktualizován a doplňován, stále s ním pracujeme a hledáme nové formy a metody práce a nové náměty.
  • Způsoby, jakými je vzdělávání v naší MŠ uskutečňováno
    • Vzdělávání je vždy vázáno jednak k obecným potřebám naší věkově smíšené skupiny, jednak k individuálním potřebám a možnostem jednotlivých dětí. Zasahuje celou osobnost dítěte, vše je vzájemně provázáno a propojeno. Uskutečňuje se ve všech činnostech a situacích, které se v průběhu dne v MŠ vyskytnou.
  • Druhy činností:
    • Činnosti spontánní
    • Činnosti řízené
    • Spontánní a řízené činnosti musí být vždy vyvážené v poměru, který odpovídá potřebám a možnostem dětí.
    • Činnosti relaxační a odpočinkové

Organizační formy práce s dětmi:

  • Individuální (osobnostní) – s jedním dítětem
  • Skupinové – se skupinkou dětí
  • Kolektivní (frontální) – se všemi dětmi ve třídě

Učitelky jsou průvodcem dítěte na jeho cestě za poznáním. Iniciují vhodné činnosti, připravují prostředí a nabízí dítěti příležitosti, jak poznávat, přemýšlet, chápat a porozumět sobě i všemu kolem.

  • Používané metody pro získávání poznatků a dovedností:
    • Slovní – vyprávění, rozhovor, poslech, objasnění, popis, hodnocení
    • Názorné – pozorování, pokus, demonstrace, exkurze, předvádění
    • Praktické činnosti – experimentování, pracovní činnosti, konstruování, cvičení, praktické řešení konkrétních situací
  • Nejúčinnější kombinace metod pro získávání poznatků:
    • Praktická činnost + názornost + slovo = smysluplné poznání
    • Umožňuje vnímat vzájemné souvislosti a vytváření potřebné kompetence dítěte (dovednosti).

Formy činností:

  • Hudební, pohybové, grafické, výtvarné, dramatické, osobnostní, literární, smyslové, lokomoční, praktické, herní, sezónní, manipulační, slovní, turistické, pracovní, rytmické, konstruktivní, názorné.
  • S ohledem na věk osamostatňovat děti při stolování až po kulturní stolování v předškolním věku. Pojmout stolování jako společenskou záležitost s potřebnými pravidly a zainteresovat na tomto postupu i rodinu.
  • V oblékáni postupovat od pomoci učitelky u nejmenších dětí až po samostatnost předškoláků, podporovat vzájemnou pomoc starších mladším, uvědomovat rodiče o nutnosti spolupráce se školou v těchto otázkách.
  • Je důležité se věnovat společenským návykům, jak mezi vrstevníky, tak mezi dětmi a dospělými - schopnost pozdravit, poděkovat, požádat, učit se, že se neskáče do řeči druhých, že se odpovídá na položenou otázku, že sám teď mohu položit otázku.
  • Po stránce hygienické je třeba sledovat, aby se dětem stalo potřebou provést očistu po použití WC, před a po jídle, po práci s materiály, po návratu z pobytu venku. Důsledně u dětí upevňovat dovednost očistit se po užití toalety, učesat si vlasy, vyčistit nos, udržet svůj oděv v čistotě, mít hezký pocit z čistého stolu při jídle apod.

Charakteristika vzdělávacího programu

  • Klademe důraz na všeobecný rozvoj dítěte s respektováním jeho individuality.
  • Filosofií naší mateřské školy je položit základy celoživotního vzdělávání všem dětem podle jejich možností, zájmů, potřeb. Rozvíjet samostatné a zdravě sebevědomé děti cestou přirozené výchovy, přičemž východiskem je vlastní prožitá zkušenost, smyslové vnímání, tvořivá inspirace a uspokojení (z úspěchu, z překonání překážek).
  • Jenom spokojené dítě, které si je jisté samo sebou i svým okolím, se bude dobře rozvíjet a všemu novému se snáze učit!
  • Akceptujeme vztahy ve skupině, snažíme se vytvořit prostředí plné důvěry, pocitu bezpečí, jistoty, vzájemného respektu a empatie. Prostředí, ve kterém se budou všichni zúčastnění (děti, zaměstnanci, rodiče) cítit dobře.
  • Učíme se uplatňovat své individuální potřeby, přání, práva s ohledem na druhého, uzavírat kompromisy, řešit konflikt dohodou, - respektovat kolektivní soužití, ale zároveň si uvědomovat svoji svébytnost a jedinečnost.